11 oktober 2016

Julmarknad i Österbybruk 2016


 
Nästa helg den 14-16 oktober är det så dags för den traditionella Julmarknaden i Österbybruk. Mig veterligen är det den första julmarknaden i Sverige och sedan flera år har det vart ett givet inslag i min familjs uppstart på julen. I år blir det dock inte av.
 
 En väldigt god alkoholfri glögg som finns till salu på alla av Svenska slottsmässors julmarknader.

 Vi allihopa kände att det var alldeles för mycket folk på alldeles för liten yta förra året och det hela kändes bara stressigt, trångt och jobbigt. Julstämningen är kanske inte den högsta heller, men det är ändå ett utmärkt sätt att dra igång julsäsongen på och framför allt att få smygstarta julen och ändå få lite stämning i sig.
 
 Uppe i herrgården serveras varje år ett gediget fikabord med allt från köttbulle- och rödbetsallads-mackor till skinkmackor, struvor, juliga semlor, pepparkakor, glögg, lussebullar och allt möjligt gott du kan tänka dig. Nere i ladan hittar du fint hantverk och framför allt en ljuvlig marknadsplats fylld med olika sorters delikatesser som ostar och korv, marsipan, glögg, sylt, fudge, fisk, knäckebröd och allt som hör julbordet till. Och givetvis får man smaka på allt! Men, det är också där jag börjar få problem, speciellt när alla dessa tanter och farbröder (ja för i det flesta fallen är de äldsta de skyldigaste till detta fenomen!) ska tränga sig och armbåga sig fram för en ynka korvslatt. De går bokstavligen talat över lik och mitt tålamod rinner över som en flodvåg. Usch!!
 Men efter att ha sett alla dessa bilder och läst om tidigare års besök kan jag inte låta bli att får ett enormt sug efter att få åka dit i år igen och uppleva lite jul. Åh.. vi får se hur jag gör :)


1 kommentar:

Anonym sa...

Lika mycket folk i år också.... tyvärr.