4 november 2016

Julen 2016 - planering


Lucia 
Luciafirande i Uppsala Domkyrka är bokat och klart. Det blir kanske ett besök på något luciafirande till om det inte kör ihop sig. Och sen ska jag försöka att matcha in lillemanns matning lagom till SVT's luciafirande på morgonen.

Dan före dan före dopparedan 
Den 23 december kommer vi vara hemma hos L's föräldrar hela dagen och göra allt det klassiska. Skinkan ska kokas och provsmakas (givetvis gör vi en här hemma hos oss också, men lagom till den 1 advent så vi har något gott att njuta av hela december), presenter ska slås in och läggas under granen och Bingolotto ska spelas. Förhoppningsvis kan vi slänga in en mysig promenad längs ett - förhoppningsvis vintrigt - Sigtuna strandpromenad med en varm choklad från RC Choccolat.  

Julafton
I år är det "första julen med barnbarn" och det är klart att det är lite speciellt. Att få ihop firandet kommer bli svårare och svårare för varje år i och med att alla vill fira med alla, men jag tycker och tror att vi har en ganska bra plan på g! Eftersom att vi firar den 23:dje hemma hos Linus familj, så firar vi julaftonseftermiddagen hos min mamma.

Julaftons morgon startar förhoppningsvis med klassisk gröt/julskinks-frukost och lite paketöppning. Sedan åker vi till L's mormor och morfar för lite fika innan vi tre (jag, Linus och Melle) hoppar in i bilen, drar på julmusiken och åker till min mammas gård där min sida av släkten väntar. Mamma och Bengt, Elin min syster, hela kusinfamiljen, mormor och kanske några fler? Lagom till Kalle hoppas jag att vi är framme och sen fortsätter vi julaftonsfirandet som vi brukar. Kalle och fika, julmiddag, julklappsöppning, kolla på stjärnorna med en varm glögg eller irish coffee i handen och bara en massa mys.

Marknader 
Sigtuna julmarknad är både en av höjdpunkterna samt en orsak till hjärtklappning och svordomar från min sida. Helt ärligt, detta är inte min bästa sida måste jag erkänna, men jag har absolut noll tålamod med folksamlingar. Då kommer Lilla My fram i mig och mitt blod pulserar i tusen. Blir så fruktansvärt irriterad och "trängd" i stora folksamlingar, men ändå kan jag inte motstå det eftersom det samtidigt är så otroligt mysigt. Då går jag där och oh;ar och åh;ar mig över hur mysigt det är och hur gott det luktar från de brända mandlarna och hur gott kaffet/glöggen/den varma chokladen smakar för att i nästa sekund svära åt alla de som envisas att ta med sig sina barnvagnar på denna lilla, trånga, mysiga julmarknad. För er som har var där förstår ni säkert vad jag menar, och för er som inte har vart där. Det blir trångt. När vi ska gå i år tror jag till och med att bebis och hans pappa får stanna hemma alternativt vänta på Stora torget - i bärsele - medan jag får några minuters julmys i kroppen.

Sigtuna julmarknad - varje advent (27/11, 4/12, 11/12 och 18/12) mellan klockan 11-16. Missa inte Luciakröningen och luciatåget som brukar vara magiskt vackert.

Steninge slottsmarknad blir det också ett besök till, förslagsvis en vardag i november när det inte är så mycket folk. Inte min favoritmarknad, men alltid mysigt att strosa runt på och supa in julatmosfären i jättefin miljö. Öppet varje dag from den 12 november - 23 december.

Gamla stans julmarknad och sen, sist men absolut inte minst har vi gamla stans julmarknad. En tradition som funnits i vår släkt sedan jag var bara något år gammal. De senaste åren har det vart svårt att få ihop någonting, men i år ska det äntligen bli av igen. Öppet varje dag from 19 november till 23 december kl 11-18.


Bakning
Vad det gäller bakning så har jag redan nu börjat prova lite roliga recept som kommer dyka upp på bloggen och kanske även re-bakas till jul. Det är ju alltid så många olika nya recept man vill prova på plus att man har alla trehundrasjuttioelva favoritbakverk som bara MÅSTE vara med på julbordet. Svår balansgång där!

I december kommer i alla fall jag, mormor, mamma, min syster Elin och Melle att åka till mamma (och hennes magiska och helt perfekta julgård med kakelugnar i varje rum) och köra ett riktigt bakrace. Ett perfekt sätt att hinna med att baka massor och dela upp mellan oss alla. Speciellt för mig eftersom att det bara är jag som äter sådana godsaker i vår familj. Vad vi ska baka då har vi inte bestämt helt men jag kan tippa på att det blir bonnkakor, jitterbuggar, drömmar och kanske pepparkaksbiskvier? Men annars kommer jag garanterat att baka:
- Mormorsbröd
- Adventskaka
- Lussebullar 
- Knäck
- Saffransbiscotti 
- Snöbollar
+ någon sorts kaka/godis till


Julens inredning
Jag har inte hunnit kika på detta ännu, men troligtvis så kommer det bli liknande förra året som jag verkligen trivdes i. Vitt, rött, grått och guld!
 

Julgranen
Även julgranen kommer få se ut som förra året. 

Julklappar
Förvisso kommer de inte att bli några dyra julklappar från min och L's sida till familj, släkt och vänner i år. Det är alla medvetna om! Men några små, lite mer personliga och kärleksfulla gåvor ska vi ta och försöka hitta på. Och mellan mig och Linus blir det också en liten present på 200-300 kronor. Sedan lägger vi pengar på Melle och på sparande så att vi kan göra roliga saker tillsammans allihopa.

Melvins önskelista kommer i ett separat inlägg. Och även en liten önskelista från min sida, om någon skulle bry sig ;)


Paketinslagning
Här har vi ett helt blankt blad. Detta gillar jag. I samband med julshoppingrundan blir det en ordentlig påfyllning av julklappspapper. Någonting säger mig att det kommer behövas, speciellt till en liten person.... Även påfyllning av lackstänger, snören, etiketter och tejp krävs. Jag får måste helt enkelt gå loss!

2 kommentarer:

Elin sa...

Ska bli jättemysigt, längtar redan. Jag ska försöka ta mig till Hågaby Julmarknad 10-11 dec vid kulturoasen.

Annie sa...

Härlig stämningsfull läsning:)))

Jag hoppas att jag kan åka till Stockholm i år och gå på Gamla Stans julmarknad...den är inte stor men ÅÅÅHHH så julmysig:))