3 december 2016

Pepparkaksrulltårta med lingon och färskost

I morgon är det dags för mammas traditionella julfika och jag LOVAR att återkomma med bilder på huset, djuren och julen hos henne. I morgon ska jag dessutom gå på Sigtuna julmarknad en snabbis innan vi far vidare.

För att underlätta lite så hjälper jag till och baka denna pepparkaksrulltårta med lingonfrosting. Jag är inget fan av lingon så vi har ingen lingonsylt hemma, men ett paket med lingon från en av matkassarna vi hade tidigare i höstas. Så jag gjorde bara rårörda lingon (lingon plus socker) som jag blandande med färskosten. 

Dagens bakmusik: The Baseballs - Good ol' Christmas 



Pepparkaksrulltårta med lingon och färskost


Ingredienser

 16 bitar

Färskostkräm

  • 200 g naturell färskost 
  • 1 dl lingonsylt 

Rulltårta

  • 2 dl vetemjöl (2 dl motsvarar 120 g)
  • 1 tsk bakpulver 
  • 2 tsk malen kanel 
  • 2 tsk malen ingefära 
  • 1 1/2 tsk malen kryddnejlika 
  • 3 ägg 
  • 2 dl strösocker 
  • 1/2 dl mjölk
    1. Sätt ugnen på 250°C. 

    2. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, ca 30x40 cm (16 bitar).

    3. Färskostkräm: Blanda ihop färskost och lingonsylt till en jämn kräm och låt stå i kylskåp.

    4. Rulltårta: Blanda mjöl, bakpulver och kryddor i en bunke. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner mjölken i äggsmeten och vänd ner mjölblandningen och rör till en slät smet.

    5. Häll smeten i långpannan och bred ut den jämnt. Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.

    6. Stjälp upp kakan på sockrat bakplåtspapper på ett galler. Dra bort papperet som kakan gräddats på. Låt kakan svalna lite.

    7. Bred krämen på kakan och rulla snabbt ihop med skarven nedåt. Rulla in kakan i papperet och låt svalna.
    Receptet kommer från Ica.

2 kommentarer:

Nike - inredning och julinspiration sa...

Mmm, den där måste jag prova. Jag älskar lingon! :) Hur var julmarknaden? Har för mig att Sigtuna är jättemysigt, stämmer det? :)

Annas Strålande Jul sa...

Åh, Sigtuna som är en sådan himla mysig liten stad. Julmarknad där låter underbart! Rulltårtan ser sjukt god ut, vad duktig du är. Ha det så trevligt imorgon! :)