17 november 2015

Ingen jul utan kola

En av mina favoritmatbloggare, som jag dessutom har fått förmånen att träffa och lyssna till hennes föreläsning, är Made by Mary. Hon verkar vara så himla positiv, jordnära och stark och har en intressant och inspirerande resa fram tills där hon står idag.


Förra julen skrev hon ihop ett långt inlägg om Smörkola:"Det Stora Inlägget om Smörkola :: The Big Butter Cream Caramel Post" vilket jag tipsar alla som älskar att baka och har tänkt att koka ihop någon slags kola lagom till dopparedan. Där finner ni massor med tips på hur du lyckas med ditt ihopkok och goda kombinationer. tex. Saltad gräddkola, saffranskola eller en seg kardemummakola. Just kardemummakolan är jag riktigt sugen på att prova i år!


Eller, så tar ni och kollar in detta inlägg som publicerades i och med bloggjulkalendern förra året: "Day 6: Cheescake med smak av Smörkola, Äpple, Kanel & Whisky :: Butter Caramel, Cinnamon & Whiskey Cheescake" DÄR kan vi snacka om att det börjar vattnas i munnen. Ser de inte helt fantastiskt goda ut?

Bilderna och receptet är lånad av M.ade b.y. M.ary

2 kommentarer:

LG Concrete sa...

Det ser magiskt gott ut det där, hohoo! :)

Julblogg-tipsaren sa...

Jag måste prova att göra smörkolan till nästa år. Undrar om man kanske tom kan göra den tidigare.. man kan ju säkert dekorera med något litet extra och få den att kännas vårig eller somrig istället!