15 november 2010

Mariannekulor

Jag såg ett recept på Mariannekulor i gårdagens aftonbladet. Det kanske skulle vara någonting att prova till julen?
Jag råkar känna någon som är helt galen i just mariannegodisar, så om inte annat är det en bra
julklapp! Jag brukar nämligen alltid ge något egentillverkat till de äldre personerna vi firar brukar jul med. Förra året var det bla. saffransskorpor och snöbollar. En lite, rolig, god och uppskattad present!
Här kommer receptet till godiset!

 Mariannekulor
ca 40 kr
30 mariannekarameller
250 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad


1. Krossa karamellerna i en mortel.
2. Värm grädden i en kastrull. Ta kastrullen från plattan. Finhacka choklad och rör ner grädden tills chokladen smält. Tillsätt karamellkrosset.
3. Låt blandningen svalna i kylen i en dryg timme. Forma små bollar av chokladen och lägg in i frysen en kvart.
4. Smält vit choklad i vattenbad. Doppa tryfflarna i chokladen med hjälp av en gaffel. Låt torka och förvara sedan i frysen.


Receptet kommer härifrån Bild från http://www.fazer.se/

3 kommentarer:

Emelie sa...

Åh dom måste jag göra!! :D

Bella sa...

HAha, det är dem jag brukar göra! Ni vet när jag snackar om mina chokladtryfflar. Fast jag brukar (såklart) bara använda mörk choklad eller vanlig mjölkchoklad. Mumma! Det var ju dessa jag tänkte ta med på glöggpartajet ;)

Thereses jul sa...

Bella: Toppen! Jag tror att vi måste välja ett datum snart (eller gjorde vi det?) så att alla kan vara med på partyt :D