18 december 2012

Kanelhjärtan

Jag bakade härligt spröda kanelkakor för någon vecka sedan (pepparkaksformarna var borta så det blev inga hjärtan). Receptet hittade jag i Johanna Westmans bok "Julgodis för små och stora sockerbagare", men då jag är en riktig sucker för russin i kakor och bröd, så slängde jag i lite av den varan också. MUMS!

Kanelhjärtan, ca 60 st
4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 krm salt
200 g smör
1 dl florsocker
russin

socker 
kanel

Mät upp mjöl, potatismjöl och salt i en bunke. Tillsätt det kalla smöret i mindre bitar och finfördela med fingrarna.

Nyp ihop till en deg och arbeta in florsockret tills den blir jämn. Lägg den i en plastpåse och låt den vila i kylen i minst 30 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader.

Kavla ut degen på ett mjölat bakbord tills den är ca 3 millimeter tjock.

Ta ut hjärtan med en pepparkaksform och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen i 6-7 minuter.

Blanda socker och kanel och strö genast över kakorna när du tagit ut dem ur ugnen. Låt svalna och ät!




3 kommentarer:

Johanna sa...

Sådana har jag tänkt göra i flera år, men det blir aldrig av. De verkar så goda.

Axelina sa...

Jag måste ha gjort något del när jag gjorde såna för ett tag sen, degen blev helt konstig och gick inte att kavla ut, den var inte fast nog! Det fick bli skurna kakor istället :)

Anonym sa...

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se