12 oktober 2014

Julmarknaden i Österbybruk 2014

Just nu ligger jag i soffan och lyssnar på the Baseballs mysiga julalbum och surfar runt på lite julbloggar. Ute regnar det och det är som om att dagsljuset inte riktigt har orkar sig igenom de regntunga molnen på hela dagen. Mörkt och höstmysigt hela dagen, stor skillnad gentemot vädret vi fick vid gårdagens marknadsbesök! 


Hösten visade sig från sin bästa sida med klarblå himmel, strålande sol, vackra höstlöv i enorma lövhögar och sådär lagom kallt och friskt i luften. Jag var alltså på Österbybruks julmarknad för tredje gången, en mysig tradition och den själva 'officiella' starten för julsäsongen enligt mig.


Marknaden var lika mysig som tidigare år, men det var så oerhört mycket folk! Vilket gjorde att allt tog lång tid, det blev oerhört varmt, man blev irriterad och kunde tyvärr därför inte njuta av det hela som tidigare år. 

Vi började i alla fall med att gå runt i herrgården och se på hantverket där innan vi slog oss ner i serveringen och julfikade. För min del blev det säsongens första lussebulle (så oerhört gott!!), en struva, kaffe och... julmust. Äntligen! 


Efter det gick vi ner till ladan och besökte matmarknaden. Där smakade vi fantastiskt god ost från Öland, päron-cognac korv, whiskykorv, marsipan i olika smaker, karameller och fudge från Marielund, sill, sylt, senap, bröd, pepparkakor, lakrits-honung, enbärsmust, rökt ren och även den fantastiskt goda och alkoholfria Slottsglöggen som man bara inte får missa!

Tyvärr blev det inget köp för min del. Inte ens av glöggen, men jag var inte alls på shoppinghumör (konstigt nog!!) Men det var en riktigt mysig och trevlig dag allt som allt!

Här kan ni läsa om mina tidigare besök:
2012, 2011



5 kommentarer:

Johannasdjupa sa...

Å, jag var där idag (fjärde året). Håller med om att det har kommit att bli startskottet för julsäsongen. Så mysigt med alla dofter, fin miljö och såklart tomtar och annat juligt.

Annie sa...

Åh vad mysigt! Vad avundsjuk jag blir!

Johanna sa...

Mysigt! Vad sugen jag blev på lussebullar nu!

Lisas Vinterland sa...

Ser otroligt mysigt ut, önskar att vi hade betydligt fler marknader att välja på häruppe :)

Christoffer sa...

Hej,

Jag skulle vilja komma i kontakt med dig för ett event jag planerar för julbloggare men hittade inte din e-postadress. Kan du mejla mig är du snäll?

Mvh

Christoffer (julevent@presenttips.se)

ps. Vänligen publicera inte denna kommentar.