26 september 2015

Haupt lakrits juledition

Sensommarens och höstens största craving för min del har var efter lakrits. Jag har alltid älskat det, men under de senaste månaderna har mitt begär efter det svarta guldet (!) ökat enormt och jag har nästan kunna göra vad som helst för det. När jag sedan fick en förfrågan från Haupt Lakrits om jag ville prova deras jullakrits tvekade jag inte en sekund!

"Vår julpralin är en bit lakrits omgiven av belgisk vit choklad som är smaksatt av en juldoftande kryddblandning och med ett rött och lite glittrande skal."

 
Första tuggorna kunde jag inte riktigt komma på vad jag tyckte om den. Det var någon annorlunda smak som jag inte alls kunde placera. Julkryddorna var klara och tydliga, lakritsen lika så, men vad var det andra?! Jag skrattade åt mig själv när jag ett par timmar senare läste igenom beskrivningen igen - det var ju vit choklad!


Lakritsen var jättegod och kändes riktigt lyxig att äta. Den är nämligen täckt i ett rött, glittrande pulver, lägg till den belgiska chokladen och att dessutom få den förpackad i den lilla, söta burken så förstärktes lyxkänslan ytterligare. En perfekt liten present att ta med sig på vinterns middagar och glöggfester.

Igår avnjöt jag några bitar till rödvinet efter kvällens middag och det var helt perfekt (lakrits + rödvin är en av mina absoluta favoritkombinationer) Haupt, tipsar dessutom om att den lilla godbiten även är perfekt till glögg och ädelost. Det måste ju givetvis också testas! 

Jullakritsen kostar 95 kr och finns i Limited Edition i utvalda butiker och online. Kika in här för att hitta din närmaste återförsäljare!

2 kommentarer:

Kattis - bloggar om julen sa...

Åh vad gott det lät, nästan så man måste köpa sig några såna själv :)

Maries strålande jul sa...

Låter gott, älskar också lakrits!