5 december 2010

Traditionel julresa

Julmarknaden igår var mysig. Och kall. Och blåsig! Först gick vi upp mot Gamla stan och fikade hos Stadsmissionen som alltid (där det som vanligt var fullt med folk!), sedan gick vi runt på själva marknaden där vi köpte brända mandlar, godis och en mistel. Efter det gick vi långsamt tillbaka in mot centrum igen, samtidigt som vi sprang in och ut i en massa olika butiker. Jag köpte med mig några saker hem som jag tyvärr inte kan visa upp här i bloggen ;)
Sedan besökte vi "leksaksbutiken", NK´s julskyltning och det obligatoriska hamburgerbesöket på stationen innan vi for hemåt!



Glada Gotländska "tomtar" stod och sjöng för förbipasserande och sålde brända mandlar.





Det fanns så mycket gott att välja på. Vi fick tex. prova Lingonmarmelad. Jag har aldrig vart ett "lingonfan" precis, men det var riktigt gott faktiskt! Vi köpte med oss rosa mandlar och en påse med hjortronmarmelad.


I ett skyltfönster hittade vi dessa snöglober. De var enormt vackra och stora! Minst en decimeter höga var de små. Tyvärr kostade de en del också - den lilla på bilden ca 500 kr...



NK´s julskyltning var sådär. Inte särskilt julig eller så förutom på sista bilden som ni ser här över. Den handlade om tomtenissarna som skulle samla in färger från jordens alla hörn till presenterna. Tror jag ;)

6 kommentarer:

Daniela * Neliz sa...

Vilka underbara bilder du har tagit! De snöglobarna hade gärna fått flytta hem till mig, samlar nämligen på sådana. Så vackra!

SV: Ja visst är lussekatter gott, sjukt gott! Och då ska det vara hemmagjorda också ;)

sara sa...

Så mysigt!

Ellen sa...

Jag älskar att vara i Stockholm innan jul och jag känner igen mig själv i allt du skriver! Jag hoppas verkligen att jag hinner dit en snabbis å år också :)

Unknown sa...

Kfuiiekgkjbckodokekfnbncnloeoiejgnncbmdljfjnnfndllwlitjjktnbbglpdkkrprpåådngnngnnfnlenbrnfnnfndokwlalöanglfnfnnfkkfnfnnfnfnfngnkfknfbroenkgkgbbgbbfkdofkkgng

Unknown sa...

Fjiekkkeogujgnbbcksopalkekrfknfkfnkwopwkekirjjrbbfnnzöoekfkrkkkrifkkfnnldkjrkoeöwlfknxnbnslekklösöaamnxnnxnflkfkf mxnnnfndlöfopödmfnnfnfnnfkdöödleöö

Unknown sa...

Cdjjdioowpöfmnnfnldöaöowknfnnföödööenkeöaööaöldnnfnnfödlnfnfndnkldndnnfnsllslllslldnflnfkdnkdkdklelleldmsmlamdnndndkflörowpöosnfnnfnfnknfnfnndnnfnfnfnnfnfnnfnnfnfnfnnfnfnfkoapäpwlkdnfbbfnncbxbxbbfnfnfklsäapsporkrkkgkxnncbbbdlldldlndlslmdnfnfnkdldlösösldkele