4 oktober 2011

Jullista!

Nu gör jag som så många av julbloggarna redan gjort där ute och svarar på Lisas Vinterlands jullista. Utmanar dessutom Emelie, Bella och Angelinn att göra detsamma!



1. Hur mycket längtar du till julen just nu på en skala 1-10? 
Längtar riktigt ordentligt mycket. Men, inte så mycket att jag vill att det ska vara jul och december redan i morgon. Väntan och förberedelserna är liksom en del i det hela, det är typ som en god karamell som man vill ha kvar riktigt, riktigt länge! Det får bli en 7:a i alla fall.

2. När vill du att första snön faller?
I slutet av november lagom till december. Den får den hålla i sig ett bra tag framåt  och gärna bjuda på lite snöstormar och strömavbrott!

3. Köper du levande gran, hugger en själv i skogen eller använder plastgran? 
Nu för tiden är det en plastgran. När jag var liten så handlade det endast om den riktiga varan. Då gick man ut långt tidigare och såg ut en fin gran som pappa sedan fick smyga ut och hämta i skydd av mörkret ;)

4. Har du redan börjat förbereda inför julen, isåfall vad? 
Nja... lite småsaker har vi (jag) planerat in. Lite recept som ska prövas, marknader och platser som ska besökas osv.

5. När tycker du det är okej att börja med julens sysslor?  
Slutet av november. Det är också då jag "får" börja lyssna på julmusik och pyssla!

6. Finns det något du vill göra annorlunda detta år mot tidigare år? 
Ja. Bland annat att ta vara på tiden mer och verkligen njuta! Även lite små och än så länge hemliga aktiviteter är inplanerade... Samt att verkligen gå tillbaka till det som julen verkligen handlar om.

7. När börjar du köpa julklappar? För sent eller i god tid?  
Eftersom jag går i skolan stan (bokstavligen talat!) så har jag väldigt nära till butikerna och det är då lätt att slinka in före eller efter skolan. Handla julklappar är dock en process som pågår över hela december och brukar vanligtvis vara avslutad, utan stress, några dagar innan julafton!

8. Om förra julen fick betyg, vilket skulle du ge? Motivera.
Oj svårt. Det beror på om man talar om julen som helhet eller bara själva julafton! Julen som helhet får en 9:a. Den var riktigt mysig med julmarknader, konserter, glöggmys, bak och allt annat som är så fint och mysigt med julen. Julafton var också bra och mysigt och firades med släkten i Bålsta. Fina presenter och god mat - första året som vegetarian på julafton klarade jag av riktigt bra. Saknade skinkan ytterst lite, men jag överlevde utan den också ;) Julafton får en 6:a!


9. Föredrar du att vara många eller få på julafton? 
Många! Hela släkten ska det vara.

10. Om du fick välja; nämn tre kända personer du skulle vilja spendera en julhelg med och varför.
 Ernst Kirchsteiger såklart! Sen... Oj. Han är det enda som är självklar. Han och jag skulle julfixa i huset och laga ihop en underbar julmiddag till resten av gästerna. Sen skulle vi sitta och diskutera inredning och livet långt in på nästa år. Men det var ju tre personer man skulle bjuda in. Åh... det finns så många andra människor som jag skulle vilja träffa och umgås med, men kanske inte just i det här sammanhanget. Jag slår i alla fall till på att bjuda in Peter Lemarc också, men sen tar det helstopp :)



Inga kommentarer: