20 november 2012

Att leka: Tändsticksasken och "Pang, pang, pang - vem sköt jag?"

För någon dag sedan berättade jag om att vi lekte några olika lekar vid förra julen sk. mindlekar som går ut på att knäcka koder. Grejen med dessa - förutom att de är riktigt roliga - är att man kan bara köra dem en gång med samma grupp. För att köra den igen så behöver man ta in några stycken nykomlingar i gruppen. När en kod är löst är den ju.. löst! ;)

De två lekarna jag tänkte lära er idag lärde jag mig av en kompis när vi var ledare för ett gäng med konfirmander för något år sedan - Tändsticksasken och "Pang, pang, pang - vem sköt jag?". Du behöver inte förklara någonting för deltagarna innan leken drar igång, annat än att de ska ta reda på om asken är öppen eller stängd eller vem som blir skjuten. De är lite svåra att förklara, men jag har gjort mitt bästa här nedan. Om det är några frågor - tveka inte att kommentera!


Tändsticksasken går ut på att ta reda på om asken är öppen eller stäng.
Deltagarna sitter i en ring och skickar man en tändsticksask till den som sitter till vänster om en och frågar "Öppen eller stängd?". Deltagaren som får asken ska därefter svara på om den är öppen eller stängd.

Mönstret i den här leken är att om munnen är öppen, är asken öppen. Om munnen är stängd, ja då är asken stängd. Det har alltså ingenting att göra med asken. Alltså behöver du som lekledaren hjälpa till lite med att avgöra om den är öppen eller stäng. 

Ex. 
Ledar-Therese: Är asken öppen eller stängd? (asken skickas öppen, men munnen är stängd)
Sara: Öppen!
Ledar-Therese: Nej, den är stängd.
Sara: Är asken öppen eller stängd? (asken skickas stängd, munnen stängd)
Lena: Den är öppen.
Ledar-Therese: Nej, den är stängd.
Lena: Är asken öppen eller stängd? (asken skickas öppen, munnen öppen)
Elin: Den är öppen.
Ledar-Therese: Ja, den är öppen.
osv. tills någon kommer på koden


"Pang, pang, pang - vem sköt jag?"
Leken börjar med att lekledaren säger  "Pang, pang, pang - vem sköt jag?". Under varje pang ska ledaren låtsas hålla i en pistol och skjuta tre deltagare. Sedan ska deltagarna försöka komma på vem det var du sköt. Svaret är att den person som först svarar efter att någon sagt "- vem sköt jag" är den som blir skjuten. Då är den den personens tur att skjuta. Eftersom att det är du som har koden, så får du vara med och hjälpa till att berätta vem det är som blir skjuten.

Ex. 
Ledar-Therese: Pang, pang, pang - vem sköt jag?
Sara: Du sköt Elin!
Ledar-Therese: Nej, jag sköt dig.
Sara: Pang, pang, pang - vem sköt jag?
Lena: Du sköt Therese.
Ledar-Therese: Nej, du sköt Lena.
Lena: Pang, pang, pang - vem sköt jag?
Elin: Du sköt mig.
Ledar-Therese: Rätt, du sköt Elin.
osv. tills någon kommer på koden






2 kommentarer:

Anonym sa...

bajs :D

Anonym sa...

Fuck u bitch