15 november 2012

Tävlingsdags

Ursäkta bildkvalitén, det var lite mörkt...
Det börjar bli dags för en ny tävling tycker jag. Den här gången har du chansen att vinna boken jag recenserade tidigare idag "Lättlagad julmat och julgodis" av Maud Onnermark! Det är nämligen så att jag har två exemplar här hemma och det känns som att ett räcker ganska så bra. Eller vad säger ni?

För att vara med i tävlingen berätta då om din favoriträtt på julbordet. Vad är det? Och varför? Om du vill ha en extra chans så skriv ett litet inlägg om tävlingen i din blogg och länka hit.

Tävlingen avgörs om en vecka, närmare bestämt den 22 november. Lycka till!


26 kommentarer:

Anonym sa...

hannah
hannah.9409@hotmail.com

först och främst, tack för en galet otroligt mysig blogg! min favoriträtt på julbordet är Janssons frestelse! varför? jo, för den hör så himla mycket julen till! vid alla andra högtider finns köttbullar, sill och prinskorv men janssons har vi bara på julen! dessutom blir det som en smakexplossion då det inte är den enklaste sak att göra en sådan där vardagskväll då man tjuvstartar julbordet med köttbullsmackor och risgrynsgröt. underskattar och kalasgott kallar jag denna fantastiska rätt. hejja Janssons!

Matilda sa...

Vi har ett ganska klassiskt julbord, så mina favoriter är gravad lax, köttbullar och förstås julskinkan! :)

Helly sa...

Härligt med tävling!!:)

SILL! Sill på längden och tvären, brädden och höjden. Kan säga att ett julbord utan sill är inget julbord och i min familj har vi delat upp det så att vi har en sillunch med en massa sillar och lax och sen på kvällen kommer resten. Funkar mycket bra!
Sen får man inte glömma snapsen... ;)

Johanna sa...

Jag tror att jag väljer julskinkan. Som barn tyckte jag inte om den alls, sen lärde jag mig att gilla den när den var varm och nygriljerad, men den var fortfarande inte viktig. Men sen ett par jular tillbaka... med hemgjord senap... otroligt gott. Jag har lärt mig att älska sill (vissa sorter) också, tänk att man kan ändra smak när man är mellan 35 och 40!
Jag har bloggat om tävlingen: http://johannasjulblogg.blogspot.se/2012/11/tavling.html

Jul hos Linda sa...

Roligt med en tävling :) Jag älskar skinkan, men laxen är också superviktig, liksom den italienska salladen.

Isflingan sa...

Köttbullarna för att de symboliserar myskvällen innan när jag står sent på kvällen den 23 o rullar o steker köttbullar medan pappa lagar julskinkan o vi får tid att umgås.

Ellinor sa...

Som vegetarian brukar jag alltid få stå för min egen mat på julbordet och jag har under åren som gått kommit att skapa några traditionsenliga rätter som alltid skall finnas där samtidigt som jag varje år försöker att introducera någonting nytt.
En stående favorit är mina hasselnötsbullar, vilka smakar precis som mormors hasselnötskakor men alltså äts som vanlig mat, kan det bli så mycket bättre än så!?

Tack för en fin och inspirerande blogg!

Anna L sa...

Kålrotslådan vill jag inte vara utan. Är väl förmodligen bara för vi enbart har den till jul som man verkligen älskar den mer än något annat. Dessutom perfekt eftersom den passar både oss som äter kött och de vegetarianer vi har i familjen.

hillevianna@hotmail.com

Ingrid - Mamma till Zelda sa...

Jag är gärna med!

Jag älskar julbord, så mycket gott på ett och samma ställe! En av mina favoriter är min svägerskas omelett! Varför? För att jag äter den bara en gång om året; på julafton! Den är så krämig och god, och toppad med kantareller. Kan inte bli bättre.

Jag har tipsat här; http://p0llys.blogg.se/tavlingar/2012/november/jag-tavlar-om-en-kokbok.html

Kram, Ingrid

lilla_ingrid1@hotmail.com

Alexandra sa...

Julskinkan är min favorit. Kvällen före julafton när man pustar ut efter att ha klätt granen, slagit in de sista klapparna och satt in knäcken i frysen och tar första smakbiten av den varma, nygriljerade skinkan. Det är inte mycket som är godare och mer stämningsfullt :)

alexandraeklund@live.se

Erica AKA Tomtens dotter sa...

http://tomtensdotter.se/2012/november/jag-tavlar.html

Jag är med! Jag knarkar kokböcker men denna saknas i min samling.

Jag älskar ägghalvorna. Och laxen som gravas med whiskey och rosepeppar. Mums

Elina sa...

Det är ju såklart revbensspjällen. Det är något speciellt med dom på julafton för på vilken annan dag som helst så äter jag dom inte. PÅ julafton består halva min tallrik av revbensspjäll. Min farmor vet hur de ska tillagas :)

Har bloggat här: http://marklar.blogg.se/tavling/2012/november/tavlar-om-valdigt-nodvandig-bok.html#comment

Anonym sa...

Älskar kok o bakböcker...
På julbordet ska förutom allt det traditionella även finnas Gubbröror o Laxrullar som min mor alltid gjorde. Har även en hink med hemmagjord glögg på gång.
evasjodin1@hotmail.com

Cissi - mamma till Emma och smurfen i magen sa...

Å på julbordet ska allt vara med! Gärna i mängder... Allt det traditionella som köttbullar, lax, skinka och jansson ska vara med! Sen mammas färskost med löjrom och min senapssill är verkliga måsten.. ;)

Tipsar: http://cissitavlar.blogg.se/2012/november/lattlagad-julmat-hos-therese.html

nattugglan sa...

ÅHH va kul tävling.. jag älskar ju böcker,,o denna bok har jag ej.. Länkar gör jag från min blogg..o så till julbordet.. jag tycker ju om både risgrynsgröt o skinka, sill o lådor...men väljer risgrynsgröten med plommonsoppa till...Kramar

Johanna sa...

Jag är med, och jag har skrivit allt på min blogg :)

Äppelblom sa...

Jag blir lycklig om jag får ris á la´malta på julbordet!
Må så gott!

Anna sa...

Har svårt att sätta en favorit, men gillar svampomeletten skarpt som vi har på vårt julbord. Lägger en liten länk i min blogg.

Michaela sa...

Tro det eller ej, ett julbord utan dopp-i-grytan med hembakat vörtbröd kan jag inte tänka mig. Lukten och smaken skriker barndomens jul.

/ Michaela

Erika sa...

Jag vill gärna vara med och tävla! :) Min favoriträtt på julbordet är nog om jag bara får välja en sak köttbullarna. Innan gjorde alltid mormor dom och då smakade dom fantastiskt. Senaste åren sedan mormor gått bort har jag stått för köttbullarna och jag har försökt efterträda mormor på ett värdigt sätt. Och dom är faktiskt nästan lika goda :)
Mvh// erika.jv.persson@live.se

Vform sa...

Hej du!
Så här i sista minuten vill jag gärna vara med i tävlingen!
Min absoluta favorit är lutfisk, och det har jag haft sedan barndomen .... nu är det många, många år sedan! Men lutfisken "hänger med" :O)
Ha en fin dag!
Kram Vivan

Anonym sa...

Hej, den här tävlingen vill man inte missa :)

Min favorit på julbordet är äggosten tillsammans med hjortronsylt, en vanligt förekommande rätt på väst/bästkusten och den går inte att missa....

/Linda
Lindazz11@hotmail.com

Anonym sa...

Hej, den här tävlingen vill man inte missa :)

Min favorit på julbordet är äggosten tillsammans med hjortronsylt, en vanligt förekommande rätt på väst/bästkusten och den går inte att missa....

/Linda
Lindazz11@hotmail.com

Anonym sa...

Hej, den här tävlingen vill man inte missa :)

Min favorit på julbordet är äggosten tillsammans med hjortronsylt, en vanligt förekommande rätt på väst/bästkusten och den går inte att missa....

/Linda
Lindazz11@hotmail.com

Agneta sa...

Julskinkan är min favorit tillsammans med finsk potatislåda. Jag är fiskallergiker så det är nog för att jag inte har så mycket att välja på som favoriten blivit skinka och den sötade potatislådan mot den salta skinkan är gott. Kul att hitta din julblogg. Jag återkommer och läser mer.

Anonym sa...

Julskinkan är ett måste, för att det är så gott, på bröd, eller till mimosasallad, men lax är också underbart gott :)
Mvh Nanna
nannaeATlive.se