26 november 2012

Vad vore julen utan glöggen?

Den här gången är det dags för ytterligare tre glögger att recenseras: Hallon/lakris, Whisky och Godjul-glöggen. Alla tre kommer från Saturnus och har antagligen de snyggaste etiketterna du hittar ute i butikerna...


Saturnus alkholfria Hallon/lakrisglögg
Kall
Den luktade lite mystiskt, typ medicin och glögg...
Lite syrlig
Inte stark smak av hallonlakris, lite lakris i eftersmaken
Tydlig glöggsmak ändå
Känns lite konstgjord
Söt
Inte jättegod

Varm
Tydligare hallonlakrissmak
Mycket, mycket godare
Lite sötare och ännu mer syrligt, positivt
Godare, men den är svår

Lite besviken faktiskt. Vi kommer nog inte att köpa den igen!

2,5 av 5 tomteluvor






Saturnus whiskyglögg, 1,2%
Den luktar riktigt gott, men kall var den ingen hitt...
Den var mycket godare varm
En rökig och träig smak
Man kan ana whiskysmaken, inte så stark
Svår att tyda om den var riktigt god eller bara god

Det finns bättre och godare alternativ, så det blir nog inget köp igen även om det var helt okej!

3 av 5 tomteluvor






Saturnus God Jul-glögg, alkoholfri
God och riktigt kryddig
Mycker friskare än Blossas orginalglögg
Söt
Luktar gott
Ännu godare varm
Mums
Saknar inte alkholsmaken - perfekt!


Den här kommer vi verkligen att köpa igen! När man köper den går dessutom 1 krona till Världens barn. Det tycker jag egentligen är i det snålaste laget, men bättre det än ingenting. Står jag i valet och kvalet mellan denna och Blossan - då blir det helt klart den här!

4 av 5 tomteluvor




5 kommentarer:

Kamilla sa...

Glöggen är det bästa av allt <3
Jag gillade hallonlakrits glöggen, och godjul glöggen äääälskar jag!
Whiskyglöggen är nog inget för mig då jag inte ens dricker nåt med procent i ;D

Mia Olsen - ästörd (Anorexia Nervosa) sa...

ALLTSÅ JAG KAN INTE FÖRSTÅ HUR DU INTE KUNDE ÄLSKAR HALLON/LAKRITS GLÖGGEN!

godaste glöggen som någonsin blivit tillverkad ju! åh!

vet en annan bloggare som också testade den. första gången hon drack den tyckte hon inte alls om den. men när hon testade en andra gång (mot all förmodan) tyckte hon om den ändå!
kanske värt att ge den en andra chans? ;)

den är ju så ljuvlig!

Johanna sa...

Vad tråkigt att hallon&Lakrits inte var god, jag har verkligen haft höga förväntningar på den. men håller med, God Jul glöggen du skrev om sist är verkligen helt underbart god! :D annars är en av mina favoritglöggar den med apelsinssmak, och lingon också :)

Svensk Jul sa...

Ingen glögg ingen jul så det måste man ju bara ha.

Jag älskade Hallonlakritsglöggen, Whiskyglöggen var så där tyckte jag.

Carolina - CHOKLADBANAN "Ditt webbskafferi" sa...

Åh nu blev jag riktigt sugen att testa Saturnus God Jul-glögg! :) Här hemma har det testats hjortron-glögg men den gick inte riktigt hem hos oss ;)