11 november 2012

Julklappsprojektet

Att få presenter är nog någonting som de allra flesta av oss gillar. Men att ge presenter - hela processen med att tänka till vad som skulle passa perfekt till mottagaren, slå in den fint och sedan se glädjen när personen öppnar paketet - är ännu bättre!

Julklappsprojektet 2012 går ut på att endast handla, hitta och ge bort bra saker i julklapp till mina nära och kära. En bra sak - vad är det för något då? Jo, den bra:iga saken ska vara; secondhandfyndad, rättvise/fairtrade-märkt, närproducerad, klimatsmart eller hjälpa andra. Den ska alltså ha en till mening utöver det primära syftet att glädja mottagaren. Till exempel att minska konsumtionen genom att vara köpt second hand eller via en upplevelse, hjälpa människor genom att köpa rättvisemärkt eller fairtrade eller genom att förenkla ett klimatsmart liv i hemmet.

Givetvis kommer jag att ta med Er läsare på denna resa. Såklart så kan jag inte visa upp vad som kommer att inhandlas eftersom de flesta av gåvornas framtida ägare läser bloggen, men jag kommer att tipsa er om bra, gröna och goda produkter därute som du kan handla med gott samvete. Utöver de bra:iga presenterna kommer jag även att posta mängder med tips och förslag på hur Du kan göra din jul ännu grönare och ännu Godare. Är ni med mig?!


Här kommer en handfull med braiga presenter att köpa i julklapp eller i gåbortpresent!

- Ett årskort på teater eller en skön massage. 

- Cookies in a jar. Fynda en snygg burk second hand, tvätta ur, fyll på med ingredienserna (givetvis bör de vara ekologiska, rättvisemärkta eller fairtrademärkta), skriv en liten instruktionslapp och knyt fast med ett läckert rött band eller en bit hampasnöre. Kärlek på burk!

- Cykelrumpvärmare. Nu finns det inte längre någon ursäkt till att det är för kallt om ändan för att ta cykeln. Vet inte hur jag skulle ha klarat mig utan den under de senaste vintrarna...

- Loppisböcker. Finns det något bättre än att komma hem från den lokala secondhandbutiken med en bunt böcker där alla kostade 5 kronor? Tveksamt! Köp hem ett gäng passande böcker, en bit fin fairtrademärkt choklad, ett gott ekologiskt te och skapa ett härligt vintermyspaket.

- Presentkorg. En presentkorg fylld med härliga ekologiska godsaker som vin, pasta, kex, choklad, oljor eller kanske med ekologiska och icke djurtestade skönhetsprodukter? Skapa ett tema utifrån vem det är som ska få den och utgå ifrån det så blir det lättare!

- Välgörenhet. En av de finaste gåvorna du kan få om du frågar mig. Via unicef, ActionAid och SOS barnbyar finns både billigare och dyrare gåvor för att hjälpa människor i nöd. Till exempel kostar Vättskeersättning för barn 65 kronor för 100 påsar - tänk hur många liv vi kan rädda med så små medel...


4 kommentarer:

Melody and M.E sa...

Klart vi följer dina julklappstips! Älskar köpa julklappar och göra fina paket! Lyktan i min blogg kommer från
"Living Story" och inköpt på Levande Hem i Ystad.
Den är verkligen fin när den lyser och bra julklappstips!
Köpte en extra som gåbortspresent!
Kram
Melodys matte

Roger Bråberg sa...

Julklappstips är aldrig fel och något man aldrig kan få nog av.

Amandas jul sa...

Riktigt bra intivativ!!! :)

Emma sa...

För något år sedan bestämde jag att köpa alla mina julklappar från individuell människohjälp! De har massor av fairtradeprodukter samt att man samtidigt skänker en del till välgörenhet, ytterligare ett tips i din julklappsresa :D

http://www.imfairtrade.se/main.aspx?guest=yes