25 november 2012

Sunday lovely sunday

Det är farligt att jobba i en affär - det finns så himla mycket fint överallt! Jag tar tillfället i akt och spanar på presenter samtidigt som jag jobbar på. Behöver jag nämna att det kommer bli en hel del hårda, rektangulära paket under granen i år, haha! (Och nej, jag har inte glömt bort julklappsprojektet ;) )

Innan jag började jobba idag hann jag gå en runda på marknaden som precis höll på att öppna. Hittade mycket fint, men köpte ingenting idag. Jag har tre söndagar till på mig!

Besöker ni marknaden får ni inte missa det här ståndet där de säljer stekt strömming på knäckebröd...
Så. Himla. Gott!  Nästa söndags lunch kanske?!

Suddig bild. Jag fotade one-hand-style!
Måste bara kommentera Skolverkets beslut ang. "religionsutövning på skoltid" och att skolorna får vara i kyrkan vid advent, utan att några religiösa inslag är med. Vissa psalmer är dock enligt Skolverket okej att sjunga "på grund av att det är tradition". Jag skakar bara på huvudet och undrar vad fasiken de tänker med. Det faktum att en sång är mycket eller lite traditionell förändrar inte innebörden eller den "religiösa halten" i sången. "Stilla natt", "Gläns över sjö och strand" och "Den blomstertid nu kommer" är kristna låtar - hur traditionella det än må vara och hur mycket man än försöker att förneka det...

Update: Nu har ministrarna sagt ifrån. Psalmer ska få sjungas och givetvis så ska prästen få berätta om julevangeliet och VARFÖR vi firar denna KRISTNA högtid. Helt rätt enligt mitt tycke!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt det ser ut!

Victorias Jul sa...

Vad mysigt det såg ut.

Jag hittade ljusstaken du gillade på rea och tänkte genast på dig
http://www.shopping4net.se/Hem/Belysning/Ljus-Lyktor/Allas-Adventsljusstake.htm

Anonym sa...

Nu vet inte jag om jag om jagmissuppfattat dig, men vad är fel med lite religiösa inslag? Det är inte som de hjärntvättar barnen och julen är en av de största religiösa högtiderna.

Man få väl bojkotta kyrkan som förälder om man tror att det skulle vara skadligt för barnen med t ex välsignelsen eller att sjunga Gläns Över sjö och strand.

Fattar inte var vi är på väg i detta land, det är farligt och fel med kristna värderingar, emn halloween går bra som om amn ska hårddra det är en hednisk högtid!

Thereses jul sa...

Anonym: Du missuppfattade mig helt! Jag är själv kristen :)
Menade att det är helt befängt att tillåta att sjunga vissa kristna sånger bara för att det är tradition, för att sedan förbjuda andra. Och att inte prästen ska få berätta julevangeliet och den anledningen till att vi ens firar jul är bara helt fel.

Anna sa...

Vad mysigt ni ser ut att ha det i Sigtuna. de julmarknaden verkar ge en stor dos julstämning!

Emelies Christmas sa...

Så underbara bilder! Håller med om Psalmerna! :)

Anonym sa...

Åh synd att jag inte visste att du jobbar i en butik i Sigtuna, då hade jag kommit in och hejat!

För på din beordra så besökte jag dina två julmarknader man inte fick missa.

Här är mitt lilla "reportage" och bildserie från dem.

http://kulturcramar.wordpress.com/2012/11/25/snart-tror-ni-jag-ar-en-shoppoholic/

Anonym sa...

Åh synd att jag inte visste att du jobbar i en butik i Sigtuna, då hade jag kommit in och hejat!

För på din beordra så besökte jag dina två julmarknader man inte fick missa.

Här är mitt lilla "reportage" och bildserie från dem.

http://kulturcramar.wordpress.com/2012/11/25/snart-tror-ni-jag-ar-en-shoppoholic/

Anonym sa...

Oj ta bort min dubblett!