18 november 2012

Ljuvlig glöggtryffel

Här kommer receptet till en av de tryfflarna jag gjorde igår. En liten munsbit med härlig choklad och glöggsmak!Tänk som vanligt på att använda er av bra choklad med minst 50% chokladhalt. Jag har som vanligt trixat om det lite för att det ska bli ännu godare. Bland annat har jag ökat glöggmängden ganska mycket - man vill ju verkligen känna glöggsmaken, annars kan man ju göra något annat! I gårdagens bak använde jag mig av Blossas lättglögg och att tänka på är att om man använder sig av en starkare glögg bör man minska glöggmängden något.

Dessa kommer garanteras att göras igen!

Glöggtryffel
ca 20 st
1 dl  grädde
25 gram smör
ev. 2 msk socker
5 msk glögg - prova dig fram till rätt mängd!
200 gram mörk choklad

Värm upp grädde, smör, socker och glögg i en kastrull.

Det ska inte koka, så ta av från plattan precis innan.

Finhacka chokladen och rör ner den i den varma blandningen.

Låt svalna helt i kylen och forma sedan runda bollar och rulla i kakao, florsocker eller socker.

2 kommentarer:

Kamilla sa...

Ååh *nomnomnom*
Måste absolut testas!!
Jag älskar glögg :D

Anonym sa...

De var verkligen hur goda som helst. Bra jobbat T!