11 november 2012

Baguetter och julig chokladmousse

Vilken helg det har vart! I fredags mötte jag upp två fina vänner för en utekväll och hjälp vilken kväll det blev. Missande av sista bussen hem, en trasig tand, en soldat, psykologiska tester, champagne och andra roligheter bjöd kvällen på. Dagen efter spenderades i sängen framför en massa tvserier hela dagen...

Idag har jag däremot spenderat hela eftermiddagen i köket. Det är jag som har fått äran att laga farsdagsmiddagen i kväll. På menyn står det Höststädsoppa med hembakta Snurriga baguetter och sen en ljuvlig, men mäktig, Chokladmousse med en julig touch!




Elle mat & vin
Snurriga baguetter
2 stora


1 dl mjölk
5 dl vatten
25 g jäst

1 msk honung

2 tsk salt

11 dl mjöl + 1 dl till utbakning

(Äpple)


Smula jästen i en bunke och lägg i honung och salt. Rör ut jästen i lite av vätskan och häll sedan i all vätska. Arbeta snabbt ihop till en ganska lös och smidig deg.

Jäs i täckt bunke i 1 1/2–2 timmar.

Sätt på ugnen på 250 grader. Ta upp degen ur bunken - degen är kladdig så glöm inte att mjöla bordet och händerna. Knåda inte! Dela den i två delar och snurra försiktigt ut varje bit till ett långt bröd och placera ut den på en plåt med bakpapper på. Om du vill - tryck i skalade och "tärnade" äppelbitar i brödet!

Sätt plåten i mitten av ugnen. Efter 15 minuter, dra ner värmen till 150 grader och grädda ytterligare i 14-15 minuter.

I brödet använde jag honung från min fasters egen bigård och i ett av bröden slank det ner några bitar svenska äpplen också. Äpple i bröd blir väldigt gott och saftigt, om du inte provat det förut - gör det! 




Chokladmousse med en julig touch

100 g mörk choklad
100 g ljus choklad ev. 1 msk råsocker
2 st ägg
2 dl vispgrädde

Juicen från en halv apelsinKardemumma och kanel

Bryt och smält chokladen i vattenbad. Ställ att svalna.
Vispa upp grädden och skilj äggulorna från vitorna. Rör försiktigt ner äggulorna grädden i den chokladen.
Tillsätt råsockret. Smaksätt med kardemumma, kanel och apelsinsaft. Börja med en halv matsked av kryddorna och prova dig fram.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner i chokladsmeten. Häll upp i formar eller mindre glas.
Låt stå svalt för ökad smak!

Efterrätten utgick jag från ett grundchokladmousse recept och fixade om det så det passade mig lite bättre. Apelsinsaften, kardemumman och kanelen går fint ihop med den lena chokladsmeten och skapar en härlig julstämning i mun och själ... Kan vara en av de godaste chokladmousserna jag ätit faktiskt!

5 kommentarer:

lisa sa...

Låter såå gott! Men hur mycket kardemumma och kanel? (urdålig på allt i köket trots recept... )

Thereses jul sa...

Till Anonym: det är snarare omoget att inte våga stå för sina egna åsikter. Detta är en blogg där jag skriver om mitt liv och om julen. Om du har någonting emot innehållet - kontakta mig då, men stå också för det! Tack.

Thereses jul sa...

Lisa: Jag kommer inte riktigt ihåg, men börja med en halv tesked och öka på mängden allt eftersom. Bara att prova och smaka sig fram :)

Anonym sa...

Låter gott! :) Chokladmoussen ska jag testa någon helg!

Unknown sa...

Den ska jag ta och göra till lilljulafton på fredag��