13 november 2012

Att spela eller att inte spela - det är frågan!

Idag är det den 13 november, vilket betyder att det bara är 18 dagar kvar till December. Jag säger som jag brukar göra - hur har tiden kunnat gå så fort?

Någonting som jag alltid har förknippat julen med är spel. I mellandagarna när hela familjen var ledig laddade vi upp med knäck, praliner, kakor och diverse andra godsaker som blivit över sedan julfirandet och slog upp spelplanerna till Bondespelet, Monopol, Cluedo (där jag är stormästaren!) eller något av de spel vi kanske fick i julklapp.
Under julafton förra året samlades allihopa, gammal som ung, och tillsammans lekte vi olika mindgame-lekar. Lekar som går ut på att knäcka koder och komma på lösningen. Några klassiska är till exempel tändsticksasken där man ska komma på om asken är öppen eller stängd, "pang - pang - pang - vem sköt jag", psykologen och "Kejsaren av Kina tycker inte om te men han tycker om. kaffe". Väldigt roligt och väldigt förvirrande!

I år har vi (förutom några nya mindlekar) planerat att köpa in "Med andra ord" att spela både i mellandagarna och på julafton. "Med andra ord" är ett spel som går ut på att förklara orden som visas på en liten bricka och samla poäng - ordcharader helt enkelt. Det är så himla roligt och lockar alltid fram många skratt. Ett perfekt spel för julafton alltså!

Brukar ni läsare spela mycket sällskapsspel vid jul?




För någon dag sedan fick jag förresten en till "I your blog". Denna gången var det Fridolin som spred värme och fina ord runt sig. Hur glad blir man inte när man får höra detta om bloggen:

"5. Thereses jul Så fort jag surfar in hos Therese känner jag julmyset pirra i kroppen. Till stor del beror det på bilderna som är lika inspirerande oavsett om de är tagna i Sigtuna eller London. Även här finns det en fin blandning mellan godsaker, julmusik och andra jultips och dessutom är Therese en fena på att plocka fram och länka till nyheter från pysselsidor och företag, tips som jag troligen helt skulle gått miste om annars."

Tack så himla mycket!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland spelar vi :) det är ganska minnesvärt att spela! min syster fick ett wii-spel en julafton och det var blev den mest aktiva julaftonen för oss alla kan jag lova ;)

Victorias Jul sa...

Vi brukar alltid spela spel under julen. Med andra ord är super kul, det gav jag min syster i julklapp för något år sedan. Dom där mindgame lekarna verkar roliga. Du kan väl skriva ut reglerna nån gång eller är det ett spel u köpt?

Helly sa...

Att spela spel är väldigt mycket jullov för mig. Sitta i soffan med granen doftande bredvid klädd i myskläder och slå tärning över bordet. Mysigt mysigt!

Anonym sa...

Älskar att spela spel och mindgames på julafton! Kan du inte skriva upp regler för olika mindgames här på bloggen? Skulle uppskattas! :)

Michelle & Ritva sa...

"Med andra ord" är så roligt! Synd att spel ska kosta så mycket, men sen håller ju spelen länge om man är rädd om dom! :P

Thereses jul sa...

Jag kan absolut dela med mig av några lekar! Kika in här om någon dag så lägger jag upp några.